Її можна почути за святковим столом у родинному колі, на концерті, у записі на комп’ютері, по радіо, в театрі, у кіно та й де завгодно.
Залежно від кількості виконавців вокальну музику поділяють на соло, дует, тріо, ансамбль, хор.
За характером народні пісні бувають ліричні, драматичні, героїчні, жартівливі тощо.
Українська народна пісня«Гра в зайчика»
в обробці М. Леонтовича (у виконанні дитячого хору).
Якими словами можна охарактеризувати цю пісню?
С. Гулак-Артемовський Опера «Запорожець за Дунаєм».
Дует Одарки і Карася
Які засоби виразності допомогли композитору створити музичні портрети Одарки й Карася? Якими ти уявляєш цих героїв?
Визнач динаміку, темп, лад і характер прослуханого вокального твору.
Заспівайте пісню «Зимонька жартує» різним складом виконавців: перший куплет — соло, другий куплет — дуетом, третій — ансамблем, а два останні рядки, що повторюються вдруге, — усім класом.
Спробуйте передати характер пісні пластичними рухами.
В. Лисенко. «Зимонька жартує»
3-Е 16.02(дист.)
3-Д
3-Г 14.02
тема 21 "Народні традиції"
Наша пісня, наша мова,
наша ноша кольорова.
Наші звичаї найкращі!
А чому? Тому, що наші.
Г. Черінь
У кожного народу є власні мистецькі традиції, які передаються з покоління в покоління. Українці пишаються своїми національними обрядами, запальними танцями, самобутньою музикою. Але найбільшим нашим скарбом є народна пісня.
Віночок українських народних пісень.
Які народні пісні тобі вдалося розпізнати?
Поміркуй, чому збірку з уривків народних пісень називають віночком.
Народні пісні, як стрічки у віночку, бувають різні:календарно-обрядові, родинні, історичні, побутові, ліричні, жартівливі та багато інших.
Українська народна пісня
«Ой роде наш красний»
(у виконанні Н. Матвієнко).
До якого виду народних пісень належить прослухана пісня?
Як вона звучить: з акомпанементом чи без нього?
Запам'ятай!
Виконання пісні без інструментального супроводу називають а капела (a cappella).
За будовою українські пісні поділяють на строфічні (з повтором останньої строфи) та куплетні (із заспівом та приспівом).
Зазвичай народна пісня має один лад (мажор чи мінор), але бувають випадки, коли заспів і приспів створені в різних ладах.
Яку будову має пісня «Ой роде наш красний»?
Який її характер, лад і темп?
Обери слова, якими можна описати мелодію цієї пісні.
Окремим видом пісенної народної творчості є думи, які виконували мандрівні кобзарі, бандуристи, лірники.
У думах переважають розповіді про історію народу, битви, походи, відвагу в боротьбі з ворогом. Народні думи збирали та записували нотами музикантифольклористи.
Чимало композиторів використовували думи у своїх авторських творах.
Прикладом є опера М. Лисенка, в якій звучить народна пісня-дума «Ой кряче ворон».
Про що розповідає дума?
Який настрій вона створює?
Визнач лад, темп і характер мелодії цього твору.
3-Е 09.02(дист.)
3-Д
3-Г 07.02
тема 20 В майстерні митців. Народні ритми.
Які музичні інструменти називають ударними?
Серед усіх музичних інструментів ударні посідають особливе місце. Саме вони задають ритм, без якого музичний твір у виконанні ансамблю чи оркестру звучатиме не так яскраво.
Ритм музичного твору складається з рівномірного чергування довгих та коротких звуків.
Пригадай, що таке марш?
Який розмір переважно мають марші?
Українська народна пісня
"Засвіт встали козаченьки"
Запорізький марш Є.Адамцевич
Що ти уявляєш під цю музику?
Яку роль у ній відіграють ударні інструменти?
Добери слова, що характеризують мелодію прослуханого твору?
Платон Майборода
— славетний український композитор, педагог. Автор симфонічної та вокальної музики, зокрема всесвітньо відомих пісень «Київський вальс» і «Пісня про рушник».
Ти вже знаєш, що улюбленим ударним інструментом козаків були литаври.
Але не тільки вони. До складу полкової музики Війська Запорозького входив і бубон.
Цей інструмент, відомий в Україні ще з часів Київської Русі, досі не втратив популярності в народному музичному мистецтві. Під час ігор, весіль, свят і обрядів часто задавали ритм, використовуючи предмети побутового вжитку: дерев’яні ложки, рубель із качалкою тощо.
Із західних областей по всій Україні поширився незвичайний музичний інструмент бугай.
Він має вигляд невеликої діжечки, верхній отвір якої обтягнутий шкірою. Посередині прикріплено пучок кінського волосу, за який і смикає музикант, видобуваючи густі низькі звуки.
Назви інші відомі тобі народні ударні інструменти.
Які з них ти використовуєш на уроках мистецтва?
Сл. В. Крищенка, муз. Г. Татарченка
«Гей ви, козаченьки»
Чим схожі та чим відрізняються прослухана пісня і марш П. Майбороди?
Заспівайте пісню З. Красуляк «Я малюю», супроводжуючи виконання пластичною імпровізацією.
З. Красуляк. «Я малюю» караоке
3-Е 02.02(дист.)
3-Д
3-Г 31.01(дист.)
тема 19 Таємниці майстра
Послухайте народну
польку на цимбалах
Який настрій створює ця музика?
Звучання якого інструмента нагадує тобі мелодія, виконана на цимбалах?
ГУДОК
СКРИПКА
БАСОЛЯ
3-Е 26.01
3-Д 26.01
3-Г 24.01
тема 18 Народні мотиви
Поміркуй, які українські народні музичні інструменти належать до групи струнних.
Ми знову в гостях у народного майстра, який допоможе нам розібратися у розмаїтті струнних музичних інструментів.
Кобзу і бандуру, які з’явилися пізніше, називають своєрідними символами українців. Обидва інструменти були поширеними серед запорізького козацтва.
Кобзамає грушоподібний корпус, гриф та від 5 до 10 струн і приструнків.
На ній найчастіше грали мандрівні кобзарі — співці та музиканти (часто сліпі), які виконували думи і народні пісні різних жанрів. Любили кобзу й чумаки.
Зараз в Україні кобзарство як мистецтво поступово відроджується. Кобза знову здобуває популярність серед професійних музикантів.
Звучить кобза. «Вечірня».
Про що розповіла тобі музика?
- Опиши її характер. Чим особливе звучання кобзи?
Соло
- самостійний виступ одного виконавця або епізод,
який виконує соліст.
Віночок українських народних пісень
(у виконанні капели бандуристів).
Мелодії яких пісень тобі вдалося розпізнати?
- Поміркуй, чи можна виконувати сучасну музику на бандурі.
На струнних інструментах звук видобувають по-різному: щипком, смичком або ударами паличок.
Залежно від цього їх поділяють на три групи.
3-Е 19.01
3-Д 19.01
3-Г 17.01
тема 17 У народних майстрів
Що тобі відомо про сопілку?
Які ще українські народні музичні інструменти ти знаєш?
В історії українського музичного мистецтва важливе місце відведено народним інструментам.
Українські народні музичні інструменти
поділяють на три великі групи:
духові, струнні, ударні
Завітаймо в гості до народного майстра, який виготовляє музичні інструменти, аби дізнатися про них більше. Сьогодні він розповість про групу духових інструментів.
Перші духові музичні інструменти (роги, сурми)
слугували для передачі звукових сигналів на великі відстані. Їх виготовляли з рогів тварин, стебел очерету, деревини, міді.
Відеоролик «Зроблено в Україні: трембіта»
Що цікавого ти дізнався про трембіту?
До найдавніших духових інструментів належить сопілка.
Згадки про неї можна знайти в багатьох казках, легендах, народних піснях. Виготовляли цей інструмент зі стебел очерету, гілок калини, бузини, ліщини. Ніжний, мелодійний звук сопілки легко розпізнати на слух. Її особливо любили пастухи, чумаки.
До найближчих «родичів» сопілки належать
денцівка, дводенцівка, свиріль
(або флейта Пана)
«Коломийки»
у виконанні ансамблю «Троїсті музики»
Який настрій створює ця музика?
Звучання яких музичних інструментів тобі вдалося розпізнати?
Пригадайте, які народні пісні виконують українці під час Різдвяних свят.
Л. Дичко хорова кантата «Чотири пори року»
Уривок із IV частини («Зима»)
Чим особливе звучання щедрівки у виконанні хору?
Українська народна колядка
«Добрий вечір тобі, пане господарю!»
Створіть музичний супровід до колядки на улюблених інструментах. Заспівайте з акомпанементом і без нього.
ПІДСУМКИ УРОКУ:
Перші духові музичні інструменти?
З яким найдавнішим духовим інструментом ми познайомились?
Звучання яких духових народних інструментів тобі найбільше подобається?
3-Е 12.01
3-Д
3-Г 10.01
тема 16 Новорічна подорож
Продовжуються новорічні свята. Запрошую тебе у чарівні сани, щоб здійснити ще одну подорож Країною мистецтв. Дорогою, звісно, доведеться робити зупинки.
Перша зупинка — «Музична скарбничка»
Послухай фрагменти музичних творів, які звучали на уроках. Пригадай назви цих композицій та прізвища авторів.
М. Римський-Корсаков. «Політ джмеля»
(фрагмент із опери «Казка про царя Салтана»)
Р. Щедрін. «Золоті рибки»
(фрагмент із балету «Горбоконик»)
Слухання українська народна пісня
"Діду мій, дударику" в обробці М.Леонтовича.
Друга зупинка — «Пісенний калейдоскоп»
Заспівай куплет із кожної пісні.
«Диво-осінь».
музика А. Олейнікова.
"Миколай"
"Новий рік" муз. і сл.Пряжніков
Третя зупинка — «Музичні розумники»
Дай відповіді на запитання:
- Як звали східну красуню, котра виконувала танець для Пера Ґюнта?
- Що таке музичний лад? Які лади в музиці найголовніші?
- У якій опері звучить мелодія «Політ джмеля»?
- Який прийом гри на музичних інструментах називають піцикато? Хто з композиторів використав цей прийом і в якому творі?
- Назви музичні твори, в яких танцюють ельфи та золоті рибки. Хто написав ці композиції?
Четверта зупинка — «Танцювальна»
П’ята зупинка — «Ритмічна»
Усі гуртом проплескаємо ритмічний малюнок.
3-Е 29.12
3-Д 29.12
3-Г 20.12
тема 15: Напередодні свята
Зима щедра святами, на які чекають і дорослі, й діти. В Україні свята починаються напередодні 19 грудня — Дня святого Миколая. Діти згадують усі свої добрі й погані вчинки і пишуть листи, у яких розповідають про себе та власні бажання доброму Миколаю. А вранці з нетерпінням заглядають під подушки, сподіваючись на омріяні подарунки. То хто ж він, святий Миколай?
Уривок із мультфільму «Святий Миколай»
з циклу «Різдвяна казка» (реж. С. Гармаш)
Чи вдалося тобі розпізнати, які музичні інструменти звучать у цьому уривку?
- Охарактеризуй музику, що супроводжує розповідь про святого Миколая.
- Які пісні про святого Миколая ви знаєте?
Уривки зі збірки дитячих пісень про святого Миколая.
І. Шевчук. «Вже надходить ніч чарівна…»
Створіть музичний супровід до пісні на брязкальцях та дзвіночках.
- Виконуючи заспів, водіть хоровод, а в приспіві зупиніться та рухами рук «запрошуйте» в гості Миколая.
Що ще тобі відомо про святого Миколая?
Намалюй, яким ти його уявляєш.
3-Е 22.12
3-Д 22.12
3-Г 13.12
тема 14: Портрет у мистецтві
Пригадай, що таке музичний портрет.
Музичний портрет - це створення та передача
музичними звуками характерних рис героя чи
персонажа за допомогою музичних засобів:
характеру мелодії, ритму, темпу, динаміки, ладу.
У музиці видатного норвезького композитора Е. Ґріґа,
написаній до драматичного спектаклю Г. Ібсена «Пер Ґюнт», простежується ціла галерея яскравих музичних образів.
Згодом Е. Ґріґ об’єднав найбільш виразні самостійні номери у дві сюїти для оркестру, аби музика, що так сподобалася глядачам, могла звучати в концертному виконанні.
Пер Ґюнт, головний герой твору, мандрує світом у пошуках щастя. В Аравійській пустелі він потрапляє до племені бедуїнів. Донька вождя Анітра прагне зачарувати Пера своєю вродою і виконує для нього танок.
Е. Ґріґ. «Танець Анітри» із сюїти «Пер Ґюнт»
(у виконанні оркестру).
- Якою ви уявляєте східну красуню Анітру?
- Доберіть слова, якими можна охарактеризувати її музичний образ.
Танець- вид мистецтва, де художні образи створюються засобами пластичних рухів тіла, а також музичний твір танцювального характеру.
Е. Ґріґ. «Танець Анітри»
Відеофрагмент виступу симфонічного оркестру.
Які музичні інструменти виконують мелодію твору?
Зверни увагу, як музиканти грають на віолончелях та контрабасах.
Мелодію цієї оркестрової п’єси виконують скрипки (смичком), а акомпанемент — віолончелі й контрабаси (прийомом піцикато). Витончене звучання струнних прикрашає ніжний передзвін трикутника.
Піцикато
— спосіб гри на струнно-смичкових інструментах, коли звук видобувають не смичком, а щипком пальця.
Весела руханка!
Виконайте пісню «Новий рік» під караоке: заспів — дівчатка,приспів — хлопчики, а тоді поміняйтесь ролями.
Третій і четвертий куплети заспівайте усі разом. Домовтеся, хто з вас буде акомпанувати на трикутнику в приспіві.
3-Е 15.12
3-Д 15.12
3-Г 20.12
тема 13: Зустрічі з героями сюжетних творів
Віршованою "Казкою про царя Салтана"
О. Пушкіна ось уже майже 200 років захоплюються покоління читачів.
Мандруємо у казку!
Українською мовою твір переклала відома
дитяча письменниця Наталя Забіла.
Сюжет цієї казки відображено в різних видах
мистецтва:
живописі, графіці, кіно і, звичайно, в
музиці.
…Князь тут зменшився, стулився —
і джмелем умить зробився.
Полетів щодуху джміль
і кораблик серед хвиль
наздогнав в одну хвилинку
та й забився у щілинку.
Н. Забіла
М.А.Римский-Корсаков "Політ джмеля"
Які засоби музичної виразності допомогли
композиторові передати політ джмеля?
Добери слова,якими можна охарактеризувати
прослуханий твір.
Мелодія: весела, енергійна, задумлива
Темп: повільний, помірний, швидкий.
Лад: мажор, мінор.
3-Е 08.12
3-Д 08.12
3-Г 13.12
тема 12: В ігровому колі
Яку музику називають програмною? Наведі приклади.
Ви вже знаєте, що чимало музичних творів мають словесні програми, складені за літературними сюжетами.
Мадест Петрович Мусоргський
Видатний композитор,новатор у музиці.
Автор опер, творів для оркестру, хору, фортепіано.
Слухаємо музичний твір М.Мусоргського
«Балет не вилуплених пташенят»
Про що розповіла тобі музика? Добери слова, якими можна її охарактеризовати.
МЕЛОДІЯ: сумна, весела легка, грайлива, спокійна.
ТЕМП: повільний, помірний, швидкий.
ЛАД: мажор, мінор.
Фортепіанна сюїта М.Мусоргського "Картинки з виставки" присвячена пам яті художника й архітектора Віктора Гартмана. Цей програмний твір складається із 10 п єс, пов язаних між собою темою "Прогулянка".
В.Гартман. Ескізи костюмів для балету "Трільба".
"Балет невилуплених пташенят" написаний під враженням від створених В.Гартманом ескізів костюмів для балету "Трільбі".
П єса має тричастинну форму.
3-Е 01.12
3-Д 01.12
3-Г 06.12
тема 11: Сюжет у творах
Чи завжди вам вдається зрозуміти, про що розповідає музика? Поясніть, чому?
Композитор Родіон Щедрін
Родіон Щедрін- видатний композитор та піаніст. Відомий як автор балетів, опер, інструментальних та вокальних творів, музики до кінофільмів і театральних вистав.
Балет "Горбоконик", створений за однойменною віршованою казкою Петра Єршова, став першою значною роботою Р.Щедріна. Композиторові було лише трохи за 20, коли він написав цей твір.
Р.Щедрін "Золоті рибки" (фрагмент)
Як композитор зображує рибок? Якими ви їх уявляєте?
Чи знаєте ви зміст казки "Горбоконик"? Ви можете прочитати ії самостійно в чудовому перекладі відомого українського поета Максима Рильського.
Інструментальну музику, створену за певним сюжетом, що відображається у спеціальній програмі або назві твору, називають ПРОГРАМНОЮ.
Відеозапіс танцю "Золотих рибок" із балету "Горбоконик"
Порівняйте танець рибок у балеті та мультфільмі. Чим вони подібні між собою? Де, на вашу думку, краще передано сюжет музики?
Пограємо!!!
Співаємо пісню Н. Май
"Промінчик"
Підсумовуємо вивчене:
Яку музику називають програмною?
Чи допомогає сюжет в музиці розкрити музичні образи?
Які образи балету "Горбоконик" вам відомі? Яка казка в основі балету Щедрина?
Який сюжет пісні, що ми вивчали? Розкажіть.
Готуємось до свят!
3-Е 24.11
3-Д 24.11
3-Г 29.11
тема 10: Казкові персонажі
Які казки ти любиш? Чому? Казкові сюжети або персонажі часто надихають композиторів на створення програмної музики. Згадай, яка музика називається програмною?
Едвард Гріг
"ТАНЕЦЬ ЕЛЬФІВ" Е.Гріг
Е. Ґріґ (Григ) - Танець ельфів
Про що розповідає прослухана композиція?
Який настрій вона створює?
Чи знаєш ти, хто такі ельфи?
Цикл «Ліричні п’єси» Е. Ґріґ написав у вигляді
фортепіанних мініатюр. П’єса «Танець ельфів»
переносить нас у країну казок, де живуть
добродушні гноми, підступні тролі та чарівні ельфи
—витончені, майже невагомі істоти з прозорими
крильцями.
ТАНЦЮЄМО!!!
СПІВАЄМО!!!
3-Е 17.11
3-Д 17.11
3-Г 22.11
тема 9: Осінній день
Андрій Петров "Осінній марафон"
Який настрій викликала в вас прослухана музика?
Виберіть для її характеристики найбільш влучні слова.
Характер мелодії твору залежить від ладу, в якому упорядковані музичні звуки. Лади є різні, та найголовніші з них - мажорний і мінорний.
Лад- взаємозв язок музичних звуків та їхня злагодженість між собой.
Моцарт "Рондо в турецькому стилі"
3-Е 10.11
3-Д 10.11
3-Г 15.11
тема 8: Мистецька мандрівка
Швидкісний потяг промчить вас Країною мистецтв, зупиняючись на музичних станціях.
Перша станція — «Музична скарбничка»
Послухай фрагменти музичних творів, які звучали на уроках. Пригадай назви цих композицій та обери для кожної з них відповідне зображення.
Друга станція — «Пісенний калейдоскоп»
Упізнай за ілюстраціями вивчені пісні. Заспівай одну з них (на вибір).
Третя станція — «РИТМІЧНА»
ЧЕТВЕРТА станція — «ВІДГАДАЙКА»
П`ята станція — «Музичні розумники»
Пригадай за схемами, які музичні форми використовують у своїй творчості композитори. Наведи приклади музичних творів, написаних у цих формах.
ШОСТА СТАНЦІЯ - "ТАНЦЮВАЛЬНА"
3-Е 13.10
3-Д 13.10
3-Г 08.11
тема 7: Осінь щедра, осінь золотава.
Пригадайте, які пісні називають жниварськими?
Чому їх відносять до календарно-обрядових пісень?
Відеоролик "Давні народні обряди українців"
Сьогодні збирати зерно хліборобам
допомогають машини, проте закінчення жнив
за традицією відзначають особливо урочисто.
Під час святкувань обовязково співають народні
пісні, в яких славлять ниву за щедрий урожай,
величають трударів та висміюють лінивих.
Які жниварські народні пісні ви знаєте? Про що вони розповідають?
УНП "Ой на горі жита много"
Пригадайте!
Що таке динаміка в музиці?
ГРА "ОРКЕСТР"
Оберіть диригента й шумові інструменти та створіть музичний
супровід до пісні. Увімкніть фонограму і грайте за такою схемою:
РР-дуже тихо F-голосно
FF- дуже голосно Р-тихо
УНП "Ой на горі жито"
М.Різоль. Варіації на тему УНП .
Як змінилося звучання пісні в інструментальному виконанні? Поміркуй, чому прослуханий твір називають варіаціями.
Твір, написаний у варіаційній формі, можна зобразити у вигляді схеми, де А-перша частина, в якій звучить головна тема; А1, А2, А3- наступні частини, в яких ця тема змінюється (варіюється).
Слухаємо!
Послухай альбом українських народних пісень.
Зверни увагу, чи є в ньому жниварськи пісні?
ВЕСЕЛА РУХАНКА!!!
ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ:
Що таке жниварські пісні?
В чому особливість осіннього обряду жнива?
Яку особливість має музична форма варіації?
Яким чином ії зобразити графічно?
Яка пісня прозвучала у виконанні дитячого хору?
Варіації якого композитора ми слухали?
Які ваші досягнення на уроці? Розкажіть.
МОЛОДЕЦЬ!
3-Е 06.10
3-Д 06.10
3-Г 11.10
тема 6: Корисні уроки від майстрів
Що потрібно для того, аби гарно співати?
Спів, ВОКАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО-це виконання музики за допомогою голосу. Для цього, звичайно, потрібно мати музичні здібності. Проте навіть обдаровані від природи люди повинні вчитися у спеціальних закладах або брати уроки вокалу, якщо вони хочуть стати видатними співаками.
Завітаємо у гості до педагога з вокалу.....
У школах вокальної майстерності або на приватних заняттях навчають правильно дихати під час співу, допомогають розвинути відчуття ритму та музичний слух, виробити красивий голос, опанувати нові вокальні техники.
Відеоролик "Як правильно дихати під час співу"
Гра "Надуваємо кульку"
Уявіть у своїх руках кульку.
Вдих- кулька надувається(руки плавно розводь у сторони).
Видих- кулька поступово зменшується (плавно зводь руки перед собою).
Позмагайся із друзями, це вийде найкраще.
Слухаємо!
УНП "Діду мій, дударику"
Що вас найбільше вразило у цьому творі?
Як ви думаєте, навіщо композитори створюють обробки народних пісень?
У сучасних студіях звукозапису теж створюють різноманітні обробки музичних творів-ОРАНЖУВАННЯ.
Фахівці, які цим займаються. можуть зробити справжній хіт із твого співу, записаного під фонограму.
СПІВАЄМО!
Запишіть свій спів на диктофон. Поміркуйте, які музичні ефекти можна додати, аби збагатити, увиразнити звучання цієї пісні.
ГРА "ВЕСЕЛИЙ ПОТЯГ"
У кожному вагоні веселого потяга подорожує довга нота. Проспівайте ланцюжком по одній довгій ноті на слова:
"ПОЇЗД ЇДЕ, НАС ВЕЗЕ І ДО ДРУЗІВ ПРИВЕЗЕ"
Підсумовуємо вивчене:
Які поради від вчителів вокалу тобі сподобались і запамятались? Як правильно дихати під час співу? Розкажи.
Де створюють різноманітні обробки музичних творів-аранжування?
Яка пісня прозвучала у виконанні дитячого хору? Хто здійснив її обробку?
МОЛОДЕЦЬ!
3-Е 29.09
3-Д 29.09
3-Г 04.10
тема 5: Різновиди форм у творах митців
Пригадайте, як розпізнати музичну форму в внструментальному творі?
Вам вже відомо, що композитори можуть створювати музику в одночастинній або двочастинній формі. Проте іноді цього недостатньо для втілення задуму, і митці обирають іншу музичну форму.
Сергій Рахманінов-видатний композитор, піаніст, диригент, визнаний мелодист. Писав твори для оркестру, фортепіанні мініатюри, вокальні твори.
С.Рахманінов "Італійська полька"
Як змінюються темп і характер мелодії у прослуханому творі? Скільки, на вашу думку, в ньому частин?
Твір "Італійська полька", в основі якого-побутовий народний танець. С.Рахманінов написав під час відпочинку в Італії. Композиція маєТРИЧАСТИННУ ФОРМУ.
Музика першої частини задумлива, мрійлива.
Друга частина протилежна до першої: за характером вона жвава, життєрадісна.
Завершується твір повторенням першої частини.
Пригадайте, який музичний розмір має полька. Послухайте твір С.Рахманінова ще раз і спробуйте себе в ролі диригента.
Під мелодію "Італійської польки" вигадайте танець-імпровізацію і виконайте його лише руками, сидячи за партою.
ВЕСЕЛА РУХАНКА!!!
Співаємо разом!!!
Пісня сл. Л.Солонька, муз. Н.Савка "ДРУЖБА"
ПОРТРЕТ ДРУГА
Створіть портрет свого друга. Візьміть кольорові олівці і намалюйте портрети своїх найкращих друзів з класу. Виразіть в портреті всі риси обличчя друзів.
Підсумовуємо вивчене:
Які особливості тричастинної музичної форми?
Як стисло записати схему тричастинної музичної форми?
Розкажіть про своїх друзів, про яких співається в пісні.
Вигадайте розповідь на тему "Мої найкращі друзі".
МОЛОДЕЦЬ!
3-Е 22.09
3-Д 22.09
3-Г 27.09
тема: Форма у творі
Пригадайте, яку музичну форму мають пісні?
Створюючи музику, композитори можуть обирати різні форми для кращого втілення свого задуму.
Найпростіша форма- ОДНОЧАСНА. У ній пишуть невеликі музичні твори.
Прикладом ДВОЧАСТИННОЇ ФОРМИ є куплетна форма пісень, що складаються із заспіву та приспіву. А в інструментальних композиціях музичну форму можна розпізнати за раптовою зміною темпу, ритму, динаміки або характеру мелодії твору. Тобто, музичний твір ДВОЧАСТИННОЇ ФОРМИ будується на КОНТРАСТІ.
ПЕТРО ЧАЙКОВСЬКИЙ- композитор українського походження, диригент, педагог.
Автор опер, творів для дітей.
"Дитячий альбом"-цикл п'єс для фортепіано, що носить авторський підзаголовок "24 легкі п'єси для фортепіано".
Цикл присвячений племіннику композитора Володі Давидову.
"Дитячий альбом" П.Чайковського
Про що розповіли вам прослухані твори?
Спробуйте визначити музичну форму кожної п'єси.
П.Чайковський "Старовинна французька пісенька":
П.Чайковський "Італійська пісенька":
Обидві п'єси складаються з двох частин, тобто мають двочастинну форму.
А В
Доберіть слова, якими можна охарактеризувати музику кожної частини цих творів.
ніжна задумлива повільна схвильована
швидка тривожна сумна весела
помірна спокійна грайлива прониклива
Створіть танець-імпровізацію під одну із п'єс (за вибором)
Перегляньте відеоролик за мотивами музики П.Чайковського
Які мелодії, що прозвучали в ролику, здалися вам знайомими? Де й коли ви їх чули?
ВЕСЕЛА РУХАНКА!!!
РОЗСПІВКА!!!!!
СПІВАЄМО!
"Школа-весела сім'я"
Створіть музичний супровід до пісні на улюбленому музичному інструменті.
Намагайся правильно відтворювати:
довгіI (та)
йкороткіП (ті-ті) звуки.
ГРАЄМО!
Об'єднайтесь у 2 групи:
музиканти й танцюристи.
Перша частина твору(А):світить сонечко-музиканти грають на маракасах, танцюристи танцюють.
Друга частина твору (В):набігли хмаринки- музиканти відбивають ритм на барабанах, танцюристи ховаються під парасольки.
ЗАВДАННЯ!!!( за бажанням)
Дізнайтесь історію створення "Дитячого альбому" П.Чайковського. Яку музичну форму мають п'єси, що входять до цієї збірки?
Підсумовуємо вивчене:
Як розрізнити музичну форму в музичному творі?
Що таке двохчастинна музична форма?
На чому вона будується?
Наведіть приклади музичних творів з двочастинною музичною формою.
Яку пісню ми вивчали на уроці? Розкажить про її побудову.
3-Е 15.09
3-Д 15.09
3-Г 20.09
тема: Зустріч з композицією
Яки твори називають вокальними, а які- інструментальними? Пригадайте, що таке композиція музичного твору.
КОМПОЗИЦІЯ МУЗИЧНОГО ТВОРУ- це його побудова, розташування всіх його частин.
Серед вокальних творів найбільш популярною є ПІСНЯ. Ви вже знаєте, що пісні бувають НАРОДНІ й АВТОРСЬКІ; ліричні, танцювальні, обрядові тощо; можуть звучати з музичним супроводом і без нього.
СЛУХАЄМО!!!
УНП "Ой ходить сон"
До якої групи пісень належить прослуханий твір? Коли і як співають такі пісні?
Квітка Цісик Колискова "Ой ходить сон"
Під мелодію пісні вигадайте танок і виконайте його лише руками, сидячи за партою.
УВАГА!!!
Музична форма пісні пов'язана з поетичним текстом. Найпоширенішою є КУПЛЕТНА ФОРМА, коли та сама мелодія повторюється кілька разів з різними текстами. Пісня зазвичай складається із 2-5 куплетів.
Часто куплет містить ЗАСПІВ та ПРИСПІВ, що виконуються на різні мелодії. Текст заспіву в кожному куплеті інший, а приспів переважно повторюється без змін.
Пригадайте, кілька пісень, які ви вивчали у 2 класі.
Які з них народні, а які- авторські?
Спробуйте визначити побудову кожної пісні.
РУХАНКА!!!
Сл. А. Орел, муз. О. Антоняка "Школа- весела сім'я".
Яку музичну форму має пісня? Зобразіть це у вигляді схеми.
Об'єднайтесь у три групи. За допомогою пантоміми зобразіть зміст першого та другого заспівів і приспіву. Оцініть, яка група найкраще виконала це завдання.
ЗАВДАННЯ!!! (за бажанням)
Знайдіть у додаткових джерелах авторську колискову пісню.
Яку пісню ми вивчали на уроці, а яку слухали? Розкажи про них та їх побудову.
Молодець, гарна робота!
3-Е 08.09
3-Д 08.09
3-Г 13.09
тема: В гостях у митців
Кого називають композиторами? Що ви знаєте про цю професію?
Композитором може стати лише обдарована від природи людина, яка здобула музичну освіту й постійно розвиває свій талант. Напевно, вам цікаво дізнатися, як композитори пишуть музику. Тож завітаємо у їхню творчу майстерню.
Розгляньте світлину, на якій зображено робочий кабінет славетного українського композитора М. Лисенка. Які предмети вказують на те, що господар кабінету займався музикою?
Микола Лисенко- засновник української класичної музики.
Композитор, піаніст, диригент, педагог. Автор опер, інструментальних і вокальних
(зокрема хорових) творів.
М.Лисенко. "Експромт ля-мінор".
Визначте темп і динаміку твору. Виберіть слова, якими можна охарактеризувати прослухану мелодію.
Про що розказала тобі музика? Вигадай історію...
Об'єднайтесь у групи й оберіть музичні інструменти, які можуть видавати різні за висотою і тривалістю звуки: металофон, синтезатор тощо. Спробуйте створити музику під назвами "Веселий дощик", "Слон крокує", "Мишка біжить", "Увага: тривога!".
Запис музичного твору на електронні носії забезпечує звукорежисер. Це відбувається в студії звукозапису на спеціальному обладнанні.
Які види візуальних мистецтв подобаються вам найбільше?
Поясніть чому?
РУХАНКА!!!!!
Співаємо!!!!
Підсумовуємо вивчене:
Хто такий композитор?
Як композитори пишуть музику?
Назвіть засоби музичної виразності. за допомогою яких вони творять.
Молодець, гарна робота!
3-Е 01.09
3-Д01.09
3-Г 06.09
І тема «В майстернях митців»
тема:Мистецька мандрівка
Пригадайте літні канікули? Чи зустрічалися ви з мистецтвом влітку? Яку ви музику слухали чи малювали, ліпили з пластиліну, конструювали?
Розкажіть про ваші зустрічі з мистецтвом цього літа.
Розгляньте карту-схему. Про що вам повідомилиназвистанцій, на яких ми будемозустрічатися з музичниммистецтвом? Пригадайте, ізякими видами мистецтв «товаришує» музика.
Гра «Музичніжурналісти»
Об’єднайтесь у групи й оберіть «музичнихжурналістів». Вони проведутьопитування, кому яка музикаподобається: вокальначиінструментальна; класична, народна чиестрадна. Наприкінціпідрахуйтекількістьоднаковихвідповідей. Підсумкизобразіть у виглядісхеми «Музичніуподобаннякласу».
А.Рубінштейн«Мелодія» (у виконанні ансамблю скрипалів).
Антон Рубінштейн— відомий композитор, диригент, піаніст. Із великим успіхомконцертував у багатьохкраїнахсвіту, зокрема, й в Україні.
Розкажіть про своївраженнявідзвучанняцьоготвору. На якихмузичнихінструментахйоговиконують?
Послухайте «Мелодію» ще раз. По черзістворіть руками у повітріуявниймалюнок, а сусід по парті нехай спробуєйого «прочитати».
Немає коментарів:
Дописати коментар