4 клас=!


 4 кл

Урок №21  "Українські народні мотиви"

 Поміркуй, які пісні називають ліричними.

Що для них характерно?

    Ліричні пісні — яскравий зразок художньої творчості народу. Для них характерно відтворення людських переживань, естетичне сприйняття дійсності. Тематика таких пісень різноманітна — це щасливе і нерозділене кохання, вірність і зрада, розлука та складнощі родинного життя.

Музичний калейдоскоп українських ліричних пісень:

                  «Ой не ходи, Грицю» 

     (у виконанні Р. Кириченко)

«Несе Галя воду» 
(у виконанні Х. Соловій)
«Плакуча гітара» 
(у виконанні І. Федишин)

 За допомогою яких засобів музичної виразності створюється ліричний образ?
 Охарактеризуй мелодії пісень та музичний супровід.


Ліричні пісні 
— народнопоетичні твори, в яких основна увага спрямована на розкриття внутрішнього світу людини, її переживань і настроїв.


Ліричні мотиви звучать і в творах українських композиторів. Зокрема, Г. Майборода в своєму інструментальному творі «Гуцульська рапсодія» використав українську народну ліричну пісню «Верховино, світку ти наш».
 Г. Майборода. Фрагмент із твору «Гуцульська рапсодія» 
(у вик. Національного симфонічного оркестру України)



 Опиши свої враження від прослуханої музики.
 
Знайди слова для характеристики образів цього твору:



Славетний український композитор М. Лисенко досить часто використовував у своїх творах народні ліричні пісні для увиразнення музичних образів.

Українська народна пісня «Сонце низенько» 
(у виконанні Волинського хору)

М. Лисенко. Арія Петра «Сонце низенько» 
з опери «Наталка-Полтавка» 
(у виконанні А. Солов'яненка)



 Які характерні риси ліричних пісень простежуються в обох творах?


Українська народна пісня Ой заграйте, дударики»






"МАСЛЯНА"











4 Д 09.02

 4 Е 

Урок №20   "Художні образи в дитячому фольклорі та іграшках"

Які народні дитячі пісні ти знаєш?
Чому ти вважаєш їх дитячими?

    Народні дитячі пісні є невід'ємною частиною українського фольклору. Завдяки ним діти ознайомлюються з навколишнім світом, вчаться правильно поводитися. 


Ці пісні виховують доброту, чесність, працелюбність, любов і повагу до родини та рідного краю. Більшість дитячих пісень звучить без музичного супроводу (а капела). 

    Окремі пісні діти вигадували та виконували під час ігор: лічилки, дражнилки.

Дитячий фольклор: дражнилки, лічилки, забавлянки 

Дражнилки:


 Гра-лічилка "Котилася торба з великого горба":




Забавлянка "Сорока-ворона"


Про що йдеться у кожному творі?
Які пісні лунали: професійні, народні чи професійні в народному дусі? Обґрунтуй свою думку. 
Які особливості дражнилок, лічилок та забавлянок тобі вдалося розпізнати?
Дитячий фольклор 
— народна творчість, присвячена дітям і створена дорослими або самими дітьми, що передавалася з уст в уста.

Серед безлічі народних пісень особливо виокремлюються колискові.

Колискова 
— лірична пісня, яку виконують, заколисуючи дитину, аби її приспати.

Розглянь картини. Зверни увагу на образи матері і дитини. 


Які почуття викликали в тебе ці образи?

Заколихуючи свою дитинку, кожна матуся бажає їй здоров'я, добра та щасливого життя. Окрім змісту, визначальним для колискових пісень є і звуковий (ритмо-мелодійний) компонент. Колискові виконують тихо, наспівно, у середньому регістрі. 

Ритм — повторювальний, темп — спокійний, монотонний, з ефектом гойдання.

Українські колискові пісні: 
«Повішу я колисочку» 

(у виконанніО.Гури)

«Ой ходить сон коло вікон»
(увиконанні К. Цісик)


- Про що розповідає кожен твір?
- Охарактеризуй темп, ритм, регістр і мелодію обох пісень. 

   Придумай нескладну мелодію на віршований текст. Заспівай свою колискову пісню. 
Пішов котик у лісок, 
знайшов котик поясок, 
за люлечку прив'язав 
та дитину погойдав. 
А-а-а! А-а-а!
 Н. Май. «Червона калина»



4 Д 02.02

 4 Е 

Урок №19 Побутові тематичні композиції

Які українські пісні люблять співати у твоїй родині? 


    Найбільшим скарбом нашого народу завжди була пісня. Українці співали в будень і свято, у рідному домі й на чужині, виливаючи свою радість і тугу. 

Пісні про родинне життя, прагнення народу до волі та пошуки кращої долі називають побутовими.

Побутові пісні складають окремий пласт народної творчості. Вони надзвичайно різноманітні за тематикою, сюжетами й мотивами. У таких піснях мелодія зазвичай нескладна, часто повторюються фрази або окремі слова, приспів іноді відсутній. Розповідь ведеться від імені героя або декількох осіб. 

Українська народна пісня «Дівка в сінях стояла» 

          М. Калачевський «Українська симфонія» 

2-га частина  (у виконанні симфонічного оркестру)

 Як змінилася мелодія пісні у симфонічному творі?
Який образ дівчини створено засобами музики?


Симфонія
 — великий музичний інструментальний твір, який виконує симфонічний оркестр. Симфонія зазвичай складається з чотирьох частин, різних за характером.
    Розглянь ілюстрації. Які музичні інструменти тобі знайомі? Назви інструменти, що виконували головну мелодію симфонії. Які зображення тут зайві?
 Народний побут, родинне життя, обряди і традиції українців надихають професійних композиторів на створення яскравих образів у пісенно-хореографічних композиціях.

Відеофрагмент вокально-хореографічної композиції 
«Українські вечорниці»: 
«Ти ж мене підманула», «Ой під вишнею» та українська полька 
(у виконанні академ. ансамблю пісні і танцю «Козаки Поділля»)
Який настрій створює ця композиція?
Як народні пісні й танець допомогли композитору втілити образ українських вечорниць?




Н. Май. «Червона калина»

Спробуйте передати характер пісні танцювальними рухами.
Запропонуй своїм рідним підготувати до родинного свята пісенно-хореографічну композицію.



4 Д 26.01

 4 Е 

Урок №18 Історія народу в мистецтві

Поміркуй, у яких піснях відображається історія народу?

    Своєрідним символом української національної культури є історичні пісні, які розповідають про козацтво, народних героїв та важливі історичні події. У текстах таких пісень відображено ставлення народу до певних подій чи осіб.

Мелодія героїчного типу характеризується вільною будовою поетичних та музичних фраз; музичний супровід — розгорнутий, інструментальний.
Історичні пісні
 — це фольклорні твори, присвячені певній історичній події чи відомій історичній постаті.

Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть»
у вик. Національного заслуженого академічного народного хору 
України імені Г. Вірьовки

 Про що йшлося у пісні?
- Як музика допомогла створити образи мужніх козаків?
-Опиши мелодію твору, добираючи відповідні слова.
- Охарактеризуй засоби музичної виразності пісні. 

    У музичній історії України кобзарем називали творця та виконавця історичних пісень, релігійних піснеспівів, дум, а також казок та переказів, що супроводжувалися грою на кобзі.

Пригадай, що тобі відомо про кобзу. До якої групи народних інструментів вона належить? 
    Мандруючи від села до села, кобзарі несли людям не тільки інфор­мацію про різні події, а й ідеї єднання народу, волі та незалежності. Найпоширенішими творами, які виконували кобзарі, були думи.
Дума 
— український народний твір ліро-епічного жанру, що розповідає про героїко-історичні та соціально-побутові події минулого і сучасності.

    Мелодії дум схожі на мелодичну розмову, речитатив під супровід кобзи, бандури або ліри.

Уривки з українських народних дум 

(у виконанні чоловічої хорової капели).

«Іван Богун»

«Пісня про Байду»


«Дума про козака Голоту» 

М. Вериківський 
«Пісня кобзаря» з хорової поеми «Гайдамаки» 
(у виконанні хорової капели «Почайна»)

 Які характерні ознаки дум тобі вдалося розпізнати у прослуханих творах?
- Який образ кобзаря створив композитор М. Вериківський
- Охарактеризуй засоби музичної виразності та мелодію авторського твору. 


З. Красуляк «Україно моя»




4 Д 19.01

 4 Е 

Урок №17 Образи рідного краю


 Пригадай, що тобі відомо про народну музику. 

- Хто її створює?

    У скарбниці українського музичного мистецтва є твори, написані композиторами, народні твори й такі, що нагадують народні, але мають авторів.

Запам'ятай!

    Професійну музику створюють композитори і виконують професійні музиканти й вокалісти.

    Народна музика створена народом; її автори невідомі. До неї належать пісні та інструментальні мелодії, що від найдавніших часів існування народу передаються від одного покоління до іншого з уст в уста. 

    Професійна музика в народному дусі — музика, написана композиторами на основі народних мелодій чи схожа на народну музику.

Музичну спадщину України неможливо уявити без фортепіанних творів Л. Ревуцького. 


               Ревуцький Лев Миколайович

 Український композитор, педагог, музичний і громадський діяч. Його творчість увійшла до золотого фонду української класики. Значний внесок  зробив  в розвиток жанру обробки народних пісень. У його творчій спадщині близько 120 оригінальних обробок.

                             Л. Ревуцький. Прелюдія № 1 (фортепіано)


Який настрій створює прослухана мелодія?

 До якого виду музики вона належить: професійної, народної чи професійної в народному дусі? 

Прелюдія 

— короткий інструментальний твір для фортепіано, клавесина, органа. 

    Образи рідного краю втілені засобами музики та поетичного слова в багатьох вокальних творах, у яких оспівано красу природи, щирих і веселих людей, любов до рідних та Батьківщини.

З. Красуляк  «Україно моя»

Музична вікторина 

«Як ти знаєш свій пісенний край»

    Послухайте фрагменти пісень про рідний край. Пригадайте назви пісень та прізвища авторів.








4 Д 12.01

 4 Е 

Урок №16 Святкова подорож

 Вирушаймо у новорічно-різдвяну мандрівку Країною музичного мистецтва. Дорогою зробимо кілька зупинок.

Перша зупинка — «Музична вікторина» 

    Послухай фрагменти музичних творів, які звучали на уроках. Пригадай назви цих композицій і прізвища авторів. Обери для кожного твору відповідне зображення.

Є. Дога. «Зимовий вальс» 
(у сучасній обробці)

Відеофрагмент із першої дії балету Ю. Русинова «Дюймовочка» 

П. Чайковський  Фортепіанна п'єса
«Баба-яга», із «Дитячого альбому»

К. Сен-Санс. «Черепахи», «Кенгуру», 
«Персонажі з довгими вухами» (фрагменти).
Українські народні щедрівки 
«Чи дома, дома», 
(у виконанні вокального ансамблю)

Друга зупинка — «Співоча студія» 

Упізнай за ілюстраціями вивчені пісні. Заспівай куплет.


«Барви рідної землі»
Слова О. Вратарьова, музика О. Злотника. 

Українська народнапісня 
«Ой ходила дівчина бережком»
Д. Пташинська  «Острів мрій»

Українська народна щедрівка 
«Ой сивая та зозуленька»

Третя зупинка — «Знавці музики»

Дай відповіді на запитання. 

- Які музичні інструменти входять до складу духового оркестру? 
- Що називають мюзиклом? 
- Який музичний розмір має вальс? 
- Які музичні інструменти створюють образи кенгуру, черепах та лебедя в творі К. Сен-Санса «Карнавал тварин»? 
- Що ти знаєш про тембри вокальних голосів? 
- Які музичні образи створив П. Чайковський у п'єсах «Баба-яга» і «Солодка мрія»? 
- Чим відрізняються художні образи, створені у вокальній та інструментальній музиці?

Четверта зупинка — «Музично-ритмічна» 


П'ята зупинка — «Танцювальна» 





4 Д 29.12

 4 Е 

Урок №15 Музичні та візуальні образи зимових свят

Які календарно-обрядові пісні зимового циклу ти знаєш?


 Напередодні новорічних і різдвяних свят пропоную розглянути музичні та візуальні образи, пов'язані із цими святами. В українському пісенному фольклорі зимового циклу виділяються колядки та щедрівки. 

Колядки
 — старовинні обрядові величальні пісні, 
які виконують колядники від Різдва до Водохреща.

 Щедрівки 
— новорічні обрядові пісні, в яких висловлюють побажання доброго врожаю й усіляких гараздів.

    У колядках прославляють народження Христа і вітають господаря та всю його родину з Різдвом. Щедрівки виконують переважно дівчата і діти напередодні Нового року та Водохреща. У цих піснях є традиційний приспів: «Щедрий вечір, добрий вечір».

Українські народні щедрівки 
«Чи дома, дома», 
(у виконанні вокального ансамблю)

                 «Слава нашим господарям» 

Що характерно для українських щедрівок?
Назви спільні риси прослуханих пісень.
Чи було чути музичний супровід?
Опиши засоби музичної виразності та мелодії творів. 

Відеофрагмент із різдвяного мюзиклу 
«Містерія Різдва»


 Розкажи про свої враження від перегляду.
 Які з прослуханих пісень тобі знайомі?
Мюзикл 
— музично-сценічна вистава, в якій поєднуються різноманітні жанри і виражальні засоби естрадної та побутової музики, хореографічного, драматичного і оперного мистецтв.


Українська народна щедрівка 
«Ой сивая та зозуленька»



  Українське народне свято на честь зустрічі Нового року (за старим стилем) в ніч проти 14 січня називають Маланкою. Коли смеркало, дівчата йшли щедрувати. До хати, як правило, не заходили: ставши біля вікна і попросивши дозволу, співали пісень, якими вшановували господарів.









4 Д 22.12

 4 Е 

Урок №14 Музичні та фотообрази

Пригадай, що пов'язує музику зіншими видами мистецтва.

    Ти вже знаєш, що без музики неможливо уявити жодної вистави, кінофільму чи мультфільму. Палітра створених композиторами образів надзвичайно багата: казкові, фантастичні, жартівливі, ліричні, драматичні тощо. Чимало музичних творів, написаних до театральних спектаклів, отримали самостійне життя. Таку музику ми впізнаємо на слух, щойно почуємо знайомий мотив.
А. Хачатурян. Вальс 
до драми М. Лермонтова «Маскарад»

 (у виконанні симфонічного оркестру).

Про що розповіла тобі прослухана музика?
 Які образи виникли в твоїй уяві?
Добери слова, що характеризують мелодію вальсу.


Слово «вальс» у перекладі з німецької означає «кружляти».

 Цей танець здобув популярність наприкінці 18-го століття, хоча перші згадки про нього були значно раніше. У скарбниці світових музичних шедеврів є чимало вальсів, написаних знаменитими композиторами: Ф. Шопеном, Ф. Шубертом, Й. Штраусом та ін.
Вальс
 — парний танець, що має тридольний розмір і помірно-швидкий темп.
   
    Вальс входить в обов'язкову програму змагань із бальних танців. Його характерними рисами є ліризм, витонченість, пластичність. 

Акцент у музиці 
— виділення окремого звука або акорду шляхом його посилення. 

У нотному записі позначають знаком > над нотою.



  Творче завдання!
    Візьми олівець або крейду і зобрази графічно, як ти уявляєш кружляння вальсу. 

Відеоурок «Навчаємось танцювати вальс»
Є. Дога. «Зимовий вальс» 
(у сучасній обробці).








4 Д 15.12

 4 Е 

Урок №13 Казкові образи

                        



Із якими музичними казковими образами ти ознайомився у 3-му класі?
 За мотивами яких казок були написані ці твори?
 Хто їх написав?
Ганс Крі́стіан А́ндерсен-данський письменникказкар, автор відомих у всьому світі казок «Олов'яний солдатик»«Гидке каченя»«Снігова королева»«Дюймовочка», «Принцеса на горошині» та інших. 
Казки Андерсена перекладені більш ніж 150 мовами світу, вони стали основою для численних екранізаціймультфільмівтеатральних постановок, балетів тощо.
                        Уривок із казки Г. К. Андерсена «Дюймовочка»
 Ця надзвичайно поетична і добра казка відома в усьому світі. 

Образ головної героїні — крихітної тендітної дівчинки — втілено у багатьох видах мистецтва, і зокрема, в музиці.
               Відеофрагмент із першої дії балету Ю. Русинова «Дюймовочка» 


Розкажи про свої враження від перегляду.
Добери слова, якими можна описати образ Дюймовочки.
Весела руханка!


Д. Пташинська  «Острів мрій»

КАРАОКЕ:




4 Д 08.12

 4 Е 

Урок №12 Мистецтво в парку


Поміркуй, які інструменти складають духовий оркестр.
Чи доводилося тобі чути музику у виконанні цього оркестру? Якщо так, то поділися своїми враженнями.

Духовий оркестр 
— колектив музикантів, який виконує музичні твори на духових 
(мідних і дерев'яних) інструментах. 

    До складу духового оркестру входять також ударні музичні інструменти — барабан і тарілки, які задають ритм.

Послухай, як звучать зображені на малюнках духові інструменти. Спробуй розрізнити їх на слух.
Ще на початку 19-го століття духові оркестри грали тільки марші та військову музику. Пізніше в репертуарі таких оркестрів з'явилась популярна музика і симфонічні твори, перекладені для виконання на духових інструментах. 

Духові оркестри часто грали в парках та скверах, і люди із задоволенням танцювали під їхню музику.

А. Джойс. Вальс «Спогади» 
(у виконанні духового оркестру).

 Який настрій викликала в тебе прослухана музика?
- Які художні образи вона тобі підказала?
-Добери слова, якими можна охарактеризувати цей твір.

Мелодія: весела, сумна, грайлива, легка, енергійна.
Темп: повільний, помірний, швидкий. 
Лад: мажор, мінор.
Творче завдання.
Створи разом із друзями танець-імпровізацію під мелодію вальсу.

Л. Колодуб «Карпатська рапсодія № 1» 
(у виконанні духового оркестру)

Які картини ти уявляєш під цю музику?
-Звучання яких музичних інструментів тобі вдалося розпізнати? 

Українська народна пісня 
«Ой ходила дівчина бережком» 


Разом із друзями створи супровід до пісні на улюблених інструментах.

ВЕСЕЛА РУХАНКА!!!





4 Д 01.12

 4 Е 

Урок №11 Художні образи в  музиці та скульптурі

Пригадай, які п’єси П. Чайковського, що входять до його «Дитячого альбому», ти слухав на уроках у третьому класі.



«Дитячий альбом» П. Чайковського має підзаголовок «Двадцять чотири легкі п’єси для фортепіано». Цей збірник композитор присвятив своєму племіннику, який дуже любив музику і прагнув стати музикантом.

                                   П. Чайковський. 



П. Чайковський  Фортепіанна п'єса

«Баба-яга», із «Дитячого альбому»


П. Чайковський  Фортепіанна п'єса  «Вальс»
П. Чайковський  
Фортепіанна п'єса  «Солодка мрія»


Які художні образи втілив у кожній п'єсі композитор?

Уривки з мультфільму, в якому звучать 
п'єси П. Чайковського із «Дитячого альбому» 
(реж. І. Ковалевська). 


Доберіть потрібні слова й охарактеризуйте лад, ритм, темп, динаміку, тембр і регістр кожного твору. 

    У вокальній музиці основою художнього образу є віршований текст, а розкрити образ допомагають засоби музичної виразності. Наприклад, у багатьох народних піснях втілено образи птахів.

Українська народна пісня «Летіла зозуля» 
(у виконанні Н. Матвієнко)


Українська народна пісня «Ой у саду соловейко» 
(у виконанні Т. Матвієнко)


Про що розповідають прослухані твори?
 Який настрій створює кожна пісня?
Визнач основні засоби виразності пісень та охарактеризуй голоси співачок.

Українська народна пісня 
«Ой ходила дівчина бережком»


Музичний розмір цієї пісні — 2/4. Він має дві долі: перша — сильна, друга — слабка.

Такт (лат. tactus) 
— частина музичного твору від сильної долі 
до наступної сильної долі


Об'єднайтесь у дві групи. Оберіть диригента/диригентку й улюблені шумові інструменти і створіть ритмічний супровід до пісні «Ой ходила дівчина бережком». 
Диригент/диригентка диригує за такою схемою: 
Кожна група відбиває свій ритмічний малюнок.

Весела руханка!












4 Д 24.11

 4 Е 24.11

Урок №10 Образи тварин в  музиці та живописі

У скарбниці програмної музики є чимало творів, присвячених тваринам. Аби якнайповніше передати особливості рухів, голоси тварин засобами музичної виразності, композитори враховують тембри музичних інструментів і добирають відповідні прийоми гри. Зазвичай образи тварин створюють у різних за змістом і формою програмних п’єсах-мініатюрах, які можуть звучати у сольному, ансамблевому чи оркестровому виконанні.

На тебе чекає подорож!


Вирушай разом із друзями у мандрівку на веселому потязі — і ти зможеш ознайомитися з образами  тварин.

Сюїта "Карнавал тварин"

Каміль Сен- Санс



ВІДПРАВЛЯЄМОСЬ У ПОДОРОЖ!!!














"Барви рідної землі"

Музична вікторина "Карнавал тварин"





 4 Д 17.11

 4 Е 17.11

Урок №9  Образи людей в вокальній музиці й живописі


Тема духовного світу людини хвилювала митців у всі часи. Ти вже знаєш, що завдяки засобам музичної виразності композитори створюють яскраві музичні образи. 

Пригадай, що таке музичний портрет.

Це коли тільки ви і музикант за роялем. Це коли музикант грає унікальну музичну історію про те, як він вас бачить і про те, що ви йому про себе розповіли.



 Залежно від типу музики художній образ має різні грані.

Наприклад, вокальні образи, втілені українською композиторкою Л. Дичко, вирізняються помітним народним колоритом. її кантата «Чотири пори року» написана на тексти українських календарно-обрядових пісень і призначена для хорового виконання без музичного супроводу.

Л. Дичко«Осінь»: третя частина кантати «Пори року» (у виконанні хорової капели).



Як називається виконання вокального твору без музичного супроводу? Які засоби виразності допомогли композиторці створити образи людей праці? Визнач динаміку, темп, лад і характер музики.












Які у вас тембри?




Заспівай пісню "Дитинства світ" О.Янушкевич










 4 Д 10.11

 4 Е 10.11

Урок №8  Подорож країною мистецтв

На тебе чекає цікава повітряна мандрівка туди, де лунают звуки природи і чарівна музика. 

Дорогою наш літак зробить кілька зупинок.

ПЕРША ЗУПИНКА:

Прослухай фрагменти музичних творів, які звучали на уроках. Пригадай назви цих композицій та прізвища авторів і обери для кожної з них відповідне зображення.

1.

 
Слова П.Чубинського
                                                       Муз. М. Вербицького

2.


 

Антонио Вівальди "Гроза"

3.


Джеймс Ласт "Самотній пастух"
4.




Дебюсі "Місячне сяйво"

ДРУГА ЗУПИНКА: "СПІВОЧА СТУДІЯ"
Узнай за ілюстраціями вивчені пісні. Заспівай одну з них!
1. 

"Ми любим нашу рідну Україну" - С Май.

2.
"Намальований дощ"

3.

                         "Звуки природи"
4.

"Сонячний віночок"

ТРЕТЯ ЗУПИНКА "Знавці музики"

1. Назви елементи музичної мови, які ти знаєш.
2. Що таке музичний образ?
3. Які пісні називают зажинковими?
4. Що таке кульмінація музичного твору?
5. Що означають зображені нижче знаки і з яким засобом музичної виразності вони пов`язані?

ЧЕТВЕРТА ЗУПИНКА "Музично-ритмічна"






4 Д 13.10

 4 Е 13.10

Урок №7 Квіткові фантазії

Де можна побачити квіти? Який настрій вони створюють? Які квіти подобаються тобі найбільше?
Образи квітів живуть у багатох українських народних та авторських піснях. Найбільше українці співають про чорнобривці, ружу, маки, мальви, цвіт калини тощо.
Червона рута

Чорнобривці
Мальви
Калина

"Червона рута" С.Ротару
"Чорнобривці" В.Павлик
Про що розповідают ці пісні? 
Які почуття вони викликают? 
Визнач лад, темп, динаміку і характер мелодії кожного твору.
А що буде, коли сплести квітку до квітки? 


 (Віночок).

Традиція виплітання віночка дійшла до нас із сивої давнини.

Український віночок – не проста краса, а й оберіг. 



УВАГА!




ЗАПАМ`ЯТАЙ!
Твір, який виконується голосом називають ВОКАЛЬНОЮ МУЗИКОЮ.
Вокальну музику можна виконати:
 сольно 

ансамблем 

хором 



ПОГРАЄМО!!!


ВЕСЕЛА РУХАНКА!
СПІВАЄМО!!!





4 Д 06.10

 4 Е 06.10

Урок №6 Динамічні образи природи в музиці та живопису


Пригадай, що означає динаміка в музиці? Як вона впливає на характер музичного твору?

Для створення музичних образів композитори використовують різні засоби виразності, і серед них- ДИНАМІКА. Якщо той самий твір зіграти спочатку тихо, а потім гучно, то слухачі його сприймуть по-різному. автор музики завжди відчуває, де і коли треба змінити силу звучання.




СЛУХАЄМО!!!
К.Дебюссі "Місячне сяйво" та "Сади під дощем"

                                                                         К.Дебюссі


На Олимпийских играх в 1936 и 1964... | Вопросы Quiz Club | QuizzClub



                                                                   Ван Гог
ВЕСЕЛА РУХАНКА!!!



Підсумки уроку:




4 Д 29.09

 4 Е 29.09

ОБРАЗИ ПРИРОДИ В МИСТЕЦТВІ

Урок №5 Подорож до моря


Що тобі відомо про море? Чим воно приваблює людей? Чи знаєш ти, як звучить море?

Послухай як звучить море!

На Олимпийских играх в 1936 и 1964... | Вопросы Quiz Club | QuizzClub

Що ти уявляєш, слухаючи ці звуки?

Яке море постає перед тобою: тихе, ласкаве чи бурхливе, грізне?


Уривок із симфонічної фантазії "Море" композитора О.Глазунова

Композитор Олександр Глазунов
На Олимпийских играх в 1936 и 1964... | Вопросы Quiz Club | QuizzClub
Який настрій викликає в тебе прослухана музика? Вибери для її характеристики найбільш влучені слова.

Які музичні інструменти ти почув у творі?







Який момент твору тебе найбільше вразив?

Запам'ятай!

ВЕСЕЛА РУХАНКА!!!

Розспівка!


Вивчаємо!
"Звуки природи" слова Б. Голод, музика І.Білика



Молодець!!!!

 4 Д 22.09

 4 Е 22.09

ОБРАЗИ ПРИРОДИ В МИСТЕЦТВІ

Урок №4 Сільські пейзажі і мотиви

Розкажи, чи доводилось тобі бувати у сільській місцевості. Що ти бачив на околиці села? 

Які звуки долинали до твого слуху?
Які звуки тобі вдалося розпізнати?
Які візуальні образи та почуття вони пробудили у твоєму серці?
В нашій уяві село нерозривно пов'язане із широкими ланами, квітучими луками, дзвінкими джерельцями і гомінкими лісами. Краса сільської природи вабить око, дарує натхнення митцям і спонукає їх до творчості. 
Напевно, саме тому сільські мотиви надзвичайно популярні в живописі та музиці.
Дж. Ласт "Самитній пастух"
Який настрій створює ця композиція?
Які художні образи в ній утілено?
Який музичний інструмент допомогає передати колорит сільської місцевості?
Ти вже знаєш, що залежно від виду виконання музику поділяють на вокальну та інструментальну.
ПАСТОРАЛЬНА МУЗИКА-
 інструментальна музика, яка зображає красу природи і мирне сільське життя.
Серед вокальних творів, присвячених зображенню сільського життя, окрему ланку становлять народні пісні, зокрема календарно-обрядові.
На Олимпийских играх в 1936 и 1964... | Вопросы Quiz Club | QuizzClub
Які календарно-обрядові пісні ти знаєш?
Що тобі відомо про жниварські пісні?
Пригадайте,яку пісню із цього циклу ми вивчали у 3-му класі?
Жнива- підсумок усієї праці хліборобів, здійснення їхніх мрій та сподівань. У піснях, які виконували під час жнив, йшлося про основні періоди збору хліба й пов'язані з ними обряди. Жниварські пісні виконували переважно жіночі гурти або окремі виконавці одноголосо без інструментального супроводу. Спів полегшував трударям їхню нелегку працю.
Музичний калейдоскоп жниварських пісень. В.Філіпенко "Поле моє, поле"
На Олимпийских играх в 1936 и 1964... | Вопросы Quiz Club | QuizzClub
Чим відрізняються прослухані пісні?
Опишіть характер мелодії кожного твору. Які засоби музичної виразності допомогли вам уявити картину жнив?
ВЕСЕЛА РУХАНКА!!!
Співаємо!!!



4-Е 15.09
4-Д 15.09

Урок №3 Природні явища в творах мистецтва

Які явища природи притаманні осені? Поміркуй, як художники-графікі можуть зобразити дощ, туман, листопад, вітер.
Які звуки допоможуть тобі розпізнати природні явища на слух?
Гра "Розпізнай на слух"
А.Вівальді "Гроза": перша картина концерту №2 "Літо" з циклу "Пори року"
Який настрій викликає прослуханий твір?
Які засоби виразності використав композитор для втілення образу грози?
Ю.Писар "Карпатська гроза,Петрос"
Що спільного між нею та музикою А.Вівальді?
Доберіть слова, якими можна описати обидва твори.
С.Прокоф'єв. Фортепіанна п'єса "Дощ і веселка" із циклу "Дитяча музика".
Запам'ятай!!!
ХАРАКТЕРУ     ТЕМПУ     ДИНАМІКИ
РИТМУ        ТЕМБРУ
Руханка!!!
Співаємо!!!
"Намальований дощ"





4-Е 08.09
4-Д 08.09

Урок №2 Пори року в музиці та графіці

Золота красуня-осінь чарівниця!

По землі ступає, золотом іскриться.

В жовте і червоне листячко фарбує

і картини дивні, чарівні малює.

                                        Н.Красоткіна

Краса природи в різні пори року часто надихає композиторів на створення справжніх шедеврів. У таких мелодіях можна відчути подих зими, пісні дзвінко-голосого літа, радісні трелі птахів навесні або тиху ходу чарівної осені.

 "Осінній пейзаж":

Який настрій викликало в тебе музичне оформлення ролика?

Опиши характер цієї музики.

О.Кисельов "Осіння сюїта: Прелюдія. Дощ за вікном. Листопад"(соло для гітари)


Які картини виникли в твоїй уяві під час слухання сюїти? 
Чи вдолося тобі розпізнати кожну її частину? Якими музичними засобами композитор зобразив дощ та листопад?


Пригадайте, як "говорить" музика. 
Які елементи музичної мови вам знайомі?
Що ви можете розповісти про них?

Гітара- струнно-щипковий музичний інструмент, на якому грають соло, в ансамблі або використовують для акомпанементу.


Весела руханка!!!

                           Розспівка!!!!

                   С. Май "Ми любим нашу рідну Україну"

Розпочни створювати колекцію записів пісень у власному виконанні. Увумкни диктофон на телефоні. 
Заспівай пісню під фонограму та запиши свій спів. 
Оціни себе за 12-бальною шкалою.
Вигадай танець-імпровізацію під мелодію пісні та виконай його лише руками, сидячи за партою.
Гра "Музична пригода в осінньому парку"
Об'єднайтесь у чотири групи і розподіліть між собою зображені нижче музичні інструменти. Спробуйте створити засобами музики коротку замальовку про пригоду в парку.
......Діти весело бігають, граються опалим листям(металофони). Раптом загримів грім (барабани) і закрапав осінній дощ (трикутники). Невдовзі виглянуло сонечко (дзвіночки), і діти знову розбіглись по парку (металофони).
Підсумуємо вивчене:
1.Які елементи музичної мови вам знайомі?
2.Які елементи музичної мови використовують композитори для створення художніх образів?
3. Що таке сюїта? Гітара?

Молодець!!!!



4-Е  01.09
4-Д  01.09

Урок№1 Мандрівка в країну мистецтв

Музика -особливий вид мистецтва: за допомогою звуків вона доносить до слухачів думки та почуття композитора, втілені в художніх образах. Розкрити зміст музичного твору й передати задум автора допомогають виконавці- музиканти й співаки.

ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ У МУЗИЦІ- це форма відображення навколишнього світу, думок, почуттів або фантазії митця засобам музичного мистецтва.

Розглянь карту-схему нашої мандрівки. 

Які художні образи будуть супроводжувати тебе у дорозі?






Слова П. Чубинського, музика М. Вербицького.
ДЕРЖАВНИЙ ГІМН УКРАЇНИ

(у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України імені Г.Вірьовки та Національного симфонічного оркестру України)

Що тобі відомо про головну пісню твоєї Батьківщини?
Які риси характеру передає гімн?
Який музичний образ України створив композитор?
Уперше гімн із нотним текстом було надруковано у 1865 року.
Дізнайтесь із додаткових джерел історію створення гімну нашої держави та відомості про його авторів.
Ти вже знаєш,що українці-надзвичайно співучий народ, закоханий у рідну землю. Образ України втілено у багатьох народних та сучасних піснях.
Слова і музика М.Янченка 
"Лише у нас на Україні"
 Співаємо разом!



С.Май "Ми любим нашу рідну Україну"

Досліди!
Хто із сучасних співаків\співачок виконував Державний Гімн України під час важливих урочистих заходів. Чиє виконання тебе найбільше вразило? Чому?






























2 коментарі: